Reis Scandinavië 2018

4 juli 2018 - Sandvik, Zweden

IMPRESSIES VAN ONZE REIS DOOR SCANDINAVIË.

Juni 2018-Oktober 2018

Na het vertrek afgelopen zondag staan we met onze camper aan zee in Ystad, Zuid Zweden.

Een mooi oud stadje met veel houten vakwerk huizen en gebouwen. Wie de thrillers van Henning Mankell kent moet de naam van het stadje bekend voorkomen. Zijn bekendste inspecteur, Wallander deed hier zijn speurderswerk.

Een Franciscaner klooster neemt een voorname plaats in, in de geschiedenis van de stad die gelegen is aan een baai waar de haven voor welvaart zorgt.

Zoals gezegd vertrokken we zondag en al na 25 km hadden we onze eerste stop in Echten waar we in het prachtig gelegen Theehuis een heerlijke High Tea hebben genoten om te vieren dat we elkaar 25 jaar geleden hebben leren kennen. Een reis van 25 jaar waarmee deze reis in vergelijking een peulschilletje is.

Het toeval wilde dat mijn broer Frans en schoonzus Jacqueline gelijktijdig met ons hun vakantie gaan vieren in Zweden. Al snel kwamen we er op uit om samen een deel van deze reis met elkaar op te trekken. De route werd bepaald en zo kon het gebeuren dat we via een gezellig kraambezoek in Haren bij Tom (zoon van mijn zus Ria) en Marion voor de geboorte van hun tweede zoon Oscar nog zijn doorgereden naar Bad Zwischenahn om te overnachten op onze eerste camperplaats, naast het Park der Gärten. Een fraai aangelegd educatief centrum voor tuinliefhebbers.

Op de tweede dag hebben we een tussenstop gemaakt in Schwerin om de dag erna door te rijden naar Rostock voor de overtocht naar Trelleborg, Zweden.

Schwerin is een mooie stad waar we vanaf de camperplaats een fraai zicht hadden op het Schlossgarten. Het park hoort bij het schitterende kasteel Schwerin gelegen op een eiland. Het oogt als een sprookjes kasteel. Als kind verbeelde ik een kasteel zoals dit kasteel.

Nadat we onze 25 jarige relatie hebben gevierd met koffie en gebak hebben Frans en Jacqueline in de stad nieuwe koffiebekers gekocht voor hun overheerlijke cappuccini. Op de ene beker staat een muis afgebeeld en op de andere een poes. De duiding hiervan laat ik graag over aan ieders fantasie.

De rit door Noord Duitsland is verrassend door zijn prachtig glooiende coulisselandschap. Omdat we nog wat tijd over hadden alvorens we de veerboot op gingen hebben we het centrum van Rostock met een kort bezoek vereerd. Het ademt nog de sfeer van de oude Hanzestad met zijn fraaie gevels in vele pastelkleuren.

Na de overtocht zijn we meteen doorgereden naar Ystad.

Vanuit Ystad heeft een fietstocht ons naar Ales Stenar gebracht. Boven op een kale heuvel liggen/staan rotsblokken in formatie waarbij je meteen aan het beroemde Stonehenge denkt.

Van bovenaf gezien heeft de formatie de vorm van een schip. Het is een megaliet die waarschijnlijk 1400 jaar oud is. Dat is het einde van de Noorse IJzertijd.

De fietstocht voerde ons langs de fraaie kust met mooie zandstranden en door een zacht glooiend landschap waar we konden genieten van grote aantallen Veldleeuweriken. Onder een strakblauwe hemel en zomerse temperaturen zongen ze al opstijgend vrolijk hun zinnenstrelende stroven.

Ik word altijd heel blij van deze twinkelende vogelvriend.

Na een stadswandeling en heerlijke luie middag aan het strand de volgende dag doorgetrokken naar Kivik waar we op een camperplaats kwamen te staan, nog net niet met onze voorwielen in zee.

Een mooie fietstocht bracht ons naar het oudste koffiehuis van Zweden. Met heerlijke zoetigheden en thee/koffie hebben we genoten van ons samenzijn in de fraaie tuin bij het huis dat oudheid ademt en waar het leven lijkt te hebben stil gestaan.

Ik vind Zuid Zweden een verrassende ontdekking. Natuurlijk werkt het prachtige zomerweer mee.

Mooie stranden en een lieflijk glooiende landschap met veel mooie huizen, boerenhoeven en kleine huisjes vaak dicht op de weg gelegen. De mensen hier houden van bloemen, vooral van rozen en stokrozen die je overal staan toe te lachen. Het liefst in de luwte van door zon opgewarmde muren van de huizen.

Vanaf de camperplaats een mooie wandeling gemaakt door de duinen en bossen. We passeerden een paar beken die in zee uitmonden. Onderweg konden we een kersenboom niet passeren zonder ons te goed te doen aan de heerlijke rijpe kersen. We konden zelfs een voorraadje meenemen in een pet die iemand is verloren. Frans zag hem van boven uit de boom liggen tussen de bloeiende Wilgenroosjes.

1. Greet:
    4 juli 2018
    Wauw, net een sprookje ! Veel plezier en ga verder dromen van die mooie dingen die jullie nog gaan zien!
  2. Dorothea:
    4 juli 2018
    Prachtig, je waant je in jullie wereld als je aan het lezen bent!! Geniet!!!
  3. Kees en Helma:
    4 juli 2018
    Wat een gezellig verslag weer om te lezen. Dat gaat wel goed komen met jullie de komende maanden😘
  4. Huub:
    4 juli 2018
    Dat wordt weer een mooie reis samen Janine en Bart. Op naar de volgende 25 jaar samen! Geniet van elkaar, het mooie weer en de mooie omgeving!
  5. Lex en Kitty:
    4 juli 2018
    Een mooi verslag van een prachtige omgeving en jullie ervaringen ermee. En dit is pas het begin! Geniet nog heel veel!
  6. Maria Wassink:
    4 juli 2018
    Leuk om te lezen. Vorig jaar waren wij ook in Rostock en omgeving. Ik geniet mee alsof ik er bij ben en tussendoor aan het werk wat ook fijn is. Liefs ons aan jullie allen
  7. René en Wilma:
    4 juli 2018
    Dit is weer smullen !!!!!!! We kijken weer uit naar het volgende verslag.
    Genieten, genieten, genieten van elkaar :)
  8. Martin en Marie Jose.:
    4 juli 2018
    Het is genieten om jouw verslag te lezen, wij reizen met jullie mee. Mart en ik gaan onze skandinavie trip van 12 jaar geleden volgend jaar overdoen als onze gezondheid het toelaat . Zie uit naar je volgende verslag .liefs
  9. Jelly van Pelt:
    4 juli 2018
    Wat weer een schitterend verslag en prachtige foto's. Alweer 25 jaar samen gefeliciteerd!!!!!
  10. Mirte:
    6 juli 2018
    Wat een heerlijke start van jullie reis!! Geniet ervan, wij genieten mee.... ;-)
  11. Mart:
    6 juli 2018
    Yo Bartjo, mooi verslag en zo te lezen hebben jullie t naar jullie zin. Goed zo! Latersss
  12. Anneke en Rob:
    8 juli 2018
    Leuk om jullie verslag te lezen, om de foto's te zien en om te bekijken welke route jullie kiezen. Volgens ons is het in Skandinavië, evenals in Nederland mooi weer; geniet ervan!
    Wij volgen jullie graag.
  13. Fons:
    8 juli 2018
    Het is ook voor ons een herkenbaar verhaal. Een omgeving die nog steeds op ons netvlies staat. Erg mooie landschap!
    Nog heel veel plezier samen en groetjes van ons!
    Miriam en Fons
  14. Bram:
    13 juli 2018
    Nu pas (schande!) gelegenheid gehad dit verslag te lezen. Zoals ook vanuit Nieuw-Zeeland mooi geschreven. Ga absoluut de rest ook volgen. Goede reis!